Patronat Honorowy




Patronat Merytoryczny






















Partner Programu
HOSTED BUYERS


Rynkowe warunki sprzyjają producentom żywności

Coraz lepsza koniunktura za granicą, stale rosnący eksport, przyzwoity wzrost gospodarczy w kraju i bardzo mocny popyt - w takich warunkach rozpoczyna się tegoroczny blok targów POLAGRA. To ogromna szansa dla przedsiębiorców z branży spożywczej, handlowej i gastronomicznej.

Żywność to jeden z filarów polskiego handlu zagranicznego. W ubiegłym roku wartość eksportu wyniosła 24,2 mld zł, co było najlepszym wynikiem od wejścia Do Unii Europejskiej. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku ten rekord zostanie jeszcze poprawiony.

Konsumenci chętniej wydają

Polscy przedsiębiorcy już dawno nie byli w tak komfortowej sytuacji. Z jednej strony mają do czynienia z bardzo dobrą koniunkturą na rynkach zagranicznych. Z drugiej - spadające bezrobocie w kraju, coraz szybciej rosnące wynagrodzenia i sprzedaż detaliczna pozwalają na inwestycje i oferowanie coraz bardziej wartościowych i rentownych produktów. Ostatnie dane makroekonomiczne i prognozy są coraz bardziej optymistyczne.

Według GUS liczba osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach powyżej 9 osób wzrosła w sierpniu 2017 najszybciej od 10 lat. Średnie wynagrodzenie brutto w przedsiębiorstwach zwiększyło się o 6,6 proc. rok do roku, do 4492,63 zł. To już jest mocny trend, bo pensje idą w górę coraz szybciej. Średnio aż o 5,8 proc. w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Realny wzrost płac (po uwzględnieniu inflacji) wyniósł o 4,8 proc. To oznacza, że konsumentów stać na coraz większe wydatki. Potwierdzają to dane o sprzedaży detalicznej w Polsce, która w sierpniu wzrosła aż o 7 proc. r/r. Dane z poprzednich miesięcy też były bardzo dobre (lipiec +7,1 proc. r/r, czerwiec +6 proc.). To oznacza, że siła nabywcza polskich konsumentów rośnie bardzo szybko. Coraz częściej będą też zainteresowani produktami o wyższej jakości, które będą prezentowane na MTP podczas targów POLAGRA.

Europa przyspiesza

Konsumenci coraz pewniej czują się także Europie Zachodniej, która jest głównym odbiorcą polskiego eksportu. Według danych firmy Nielsen w drugim kwartale tego roku sprzedaż w sektorze FMCG w Europie, licząc rok do roku, wzrosła o 3,7 proc. To najlepszy wynik od trzech lat. W coraz lepszej kondycji są gospodarki Francji i Hiszpanii. W Europie Zachodniej najwyższy wzrost zanotowały Włochy (4 proc.). Sprzedaż we Francji wzrosła o 3,2 proc., a w Niemczech o 2,3 proc.

Rosnący popyt jest widoczny w wynikach polskiego eksportu, który w I półroczu osiągnął wartość 99,1 mld EUR. Eksport do UE zwiększył się o 7,3 proc. (do 78,8 mld EUR), w tym do Niemiec o 7,9 proc., Czech o 3,7 proc., Wielkiej Brytanii o 5,8 proc., Francji o 3,4 proc., Włoch o 9,3 proc., a Holandii o 10,4 proc. Żywność mocno przyczyniła się do tych wzrostów. W I półroczu sprzedaż artykułów rolno-spożywczych za granicę zwiększyła się o 9,6 proc.

Większy może więcej?

Z danych firmy analitycznej InfoCredit, partnera serwisu Strefa Wystawcy, wynika, że zdecydowaną większość eksportu żywności wypracowały duże i bardzo duże podmioty. Nie oznacza to jednak, ze małe firmy eksportu unikają. W ubiegłym roku wśród firm, które działały jako producenci artykułów spożywczych, eksport prowadziło 245 małych podmiotów, 250 średnich, 73 dużych i 64 bardzo dużych. Liczba mniejszych eksporterów stopniowo spadała, co może oznaczać, że były wchłaniane przez większe lub się łączyły.

Zmienia się także struktura sprzedaży w Polsce - coraz większa rolę na rynku odgrywają duże sieci i dyskonty. Dlatego tematem numer 1 w branży jest obecnie konsolidacja. - Ten proces to konieczność, jeśli chcemy coraz skuteczniej konkurować na zagranicznych rynkach. Nie oznacza to jednak, że małe, regionalne podmioty nie mają szans. Polscy konsumenci stają się coraz bardziej wybredni. Wraz ze wzrostem zamożności konsumenci poszukują zdrowej, droższej i jakościowej żywności. Dlatego coraz większą rolę na tym rynku odgrywa regionalna produkcja - mówi Jerzy Wonka, dyrektor ds rozwoju InfoCredit.

Przedstawiciele organizacji branżowych podkreślają, że konsolidacja w branży spożywczej trwa już od wielu lat. Waldemar Broś, prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich, w komentarzu dla „POLAGRA News”, pisze że dzięki postępującemu procesowi koncentracji polskie mleczarstwo należy do najbardziej nowoczesnych w Europie i na świecie. Potwierdzają to twarde liczby. W I połowie tego roku przychody firm zajmujących się przetwórstwem mleka, zatrudniających co najmniej 10 osób, wzrosły o 24,9 proc., do 16,5 mld zł. To oczywiście rekord.

Zdaniem Witolda Choińskiego, prezesa Związku Polskie Mięso, konsolidacja postępuje i będzie postępować, bo ten rynek nadal jest mocno rozdrobniony. „Łączyć się będą lub bedą przejmowane firmy średnie oraz duże, bo to one z punktu widzenia rachunku ekonomicznego mają szanse na zwiększenie zakresu działalności, a szczególnie zyskowności” - pisze Witold Choiński w „POLAGRA News”.

Materiał pochodzi z portalu Strefa Wystawcy, Dźwignia Biznesu - swdb.mtp24.pl.

Wstecz

Patroni Medialni









Chętnie odpowiemy na Twoje pytania.
Napisz do nas.
contact