Patronat Honorowy




Patronat Merytoryczny






















Partner Programu
HOSTED BUYERS


Produkty vege, eko, bezglutenowe, bez cukru, superfoods

Czy ktoś jeszcze kupuje normalną żywność? Rozmowa w Romanem Ratajczakiem z firmy Food Innowacje.

Skąd się bierze zapotrzebowanie na tego typy produkty? Czy to chwilowa moda czy trend długotrwały?

Powodów jest kilka i różna jest motywacja do poszukiwania i nabywania takich produktów. Bardzo często, jak w przypadku produktów bezglutenowych, jest to konieczność podyktowana względami zdrowotnymi, a tak że troska o zdrowie nasze i bliskich. Dobrze widocznym trendem jest obecnie bycie fit. Biegamy, uprawiamy różne sporty, prowadzą nas fit trenerzy. To sposób na życie, a zatem potrzebujemy produktów wpisujących się w tę filozofię. To są zdecydowanie długofalowe zmiany, makrotrend, który przekłada się bezpośrednio na to, jakich obecnie produktów pożądają konsumenci. Stąd tak duża popularność superfoods i produktów bez cukru.

Czy uruchomienie nowej linii tego typu produktów jest domeną tylko dużych firm?

Powstają firmy spożywcze typu start-up, które bardzo chętnie wspieramy. To często kilkuosobowe zespoły rozpoczynające przygodę w branży spożywczej i to właśnie u nich pojawiają się te najciekawsze i odważne innowacje. Intensywne działania związane z nowymi produktami prowadzą także firmy średnie i małe, z którymi współpracujemy na co dzień. Jeśli chodzi o duże przedsiębiorstwa, to ich domeną pozostają nowe wersje już sprawdzonych produktów oraz mniej ryzykowne pomysły za to na dużą, ogólnopolską skalę.

Jakiego rodzaju wyzwanie dla firm stanowi wprowadzenie do produkcji innowacyjnych produktów?

Jest to niewątpliwie wysiłek organizacyjny firmy oraz ryzyko związane z finansowaniem i uruchomieniem produkcji nowego produktu. Towarzyszy temu niepewność i szybkie tempo zmian na rynku, będące domeną kategorii FMCG, a co szczególnie nasila się w przypadku tworzenia innowacji. Skala tych wyzwań jest różna, gdyż innowacją dla jednej firmy będzie wprowadzenie znacznego ulepszenia składu, wyeliminowanie kontrowersyjnych dodatków oraz poprawa smaku, a dla kolejnej będzie to  zwiększenie skali produkcji poprzez nową, uproszczoną i bardziej wydajną technologię. Bardzo interesującym i pro-aktywnym podejściem, świadczącym o pewnej zmianie w tworzeniu innowacji przez firmy jest poszukiwanie, zdobywanie klientów i odbiorców zainteresowanych nowym produktem zanim ten produkt tak naprawdę powstanie.

Czy wiąże się to z dużymi nakładami np. finansowymi, organizacyjnymi, marketingowymi?

Opracowanie innowacji lub nowego produktu w trybie projektowym rozpoczyna się od przygotowania odpowiedniego planu i ustalenia punktów decyzyjnych. Podczas trwania projektu określa się potrzebne zasoby oraz zaangażowanie zespołu i poszczególnych pracowników, co umożliwia zwinne zarządzanie i ogranicza zaskoczenie lub nagłe potrzeby.  W początkowym etapie należy powołać zespół NPD - new product development, najlepiej multidyscyplinarny i określić czas przeznaczony z codziennych działań i obowiązków firmy. We wspomnianych już spożywczych start-up’ach, cały zespół, często też cały budżet, skupiony jest na opracowaniu i wdrożeniu innowacji, stąd tak duża determinacja i skuteczność tych przedsięwzięć. Nakłady finansowe pojawią się na pewno i warto, by do tego czasu wypracować dobrą koncepcję nowego produktu i prezentację innowacji, a znajdą się zainteresowani, by ją sfinansować.

Od czego zacząć? Skąd mamy wiedzieć, że produkt przyjmie się na rynku?

Przede wszystkim od stworzenia koncepcji marketingowo-produktowej i technologicznej. Przez stworzenie mam na myśli wypracowanie i przygotowanie prostego, jednostronicowego i zrozumiałego dla konsumenta opisu pomysłu na produkt czy też ulepszenie. Taka koncepcja powinna zawierać w dwóch zdaniach czym będzie nowy produkt, do czego i jak będzie go można użyć. Przedstawiamy powody, dla których konsument będzie poszukiwał takiego właśnie produktu. Dodajemy główne korzyści dla konsumenta i cechy wzmacniające wyobrażenie o tym produkcie. Proponujemy również potencjalne warianty smakowe, wielkość i rodzaj opakowania oraz orientacyjną cenę.

W trakcie przygotowywania koncepcji możemy korzystać z technologii internetowych, jak na przykład analiza trendów w wyszukiwarce na bazie słów i nazw składników nowego produktu. Możemy sprawdzić co się dzieje w innych krajach w Europie lub USA w interesującej nas kategorii. Powinniśmy przeanalizować poprzednie lata na polskim rynku i wyciągnąć wnioski. Te wszystkie drobne ślady składają się na naszą wiedzę o powodzeniu i przyjęciu się produktu.

Dysponując przygotowaną koncepcją produktu należy poprosić przyszłych konsumentów o opinię poprzez ankiety, wywiady, współpracę z blogerami lub tradycyjnie poprzez badania jakościowe. Możemy także skorzystać z technik analizy strategicznej typu SWOT lub RWW. Wszystko po to, by dopracować koncepcję na wczesnym etapie i podjąć decyzję o kolejnych krokach.

Co dalej?

Etap najbardziej wciągający, czyli urzeczywistnienie innowacji na mniejszą skalę według wypracowanej koncepcji. Poszukiwanie rozwiązań technologicznych, produkcyjnych, opakowaniowych, praca nad recepturą i smakiem oraz równolegle prace marketingowe, mające również na celu osiągnięcie przewagi konkurencyjnej firmy. Pewnie nie ma uniwersalnej metody, sprawdzającej się w każdych warunkach stąd każdy nasz projekt jest inny i dostosowany do potrzeb i warunków.

Wzorcowo, w kategorii FMCG, należy włączyć konsumenta, by otrzymać informację zwrotną we wczesnym etapie powstawania produktu. To nieoceniona pomoc na etapie przygotowania technologii i receptury. Na targach POLAGRA FOOD spotkamy wiele produktów dobrze zaprojektowanych by odnieść sukces. Jest to to czas by docenić wysiłek producentów włożony w przygotowanie nowej oferty oraz miejsce wymiany doświadczeń.

Czy rynek ma jeszcze potencjał na przyjmowanie nowych odsłon znanych nam produktów produktów?

Zdecydowanie tak, to początek rewolucji i trend na najbliższe 10 lat. Dobrym przykładem jest intensywny rozwój oferty i rynku piw rzemieślniczych, gdzie prognozuję się dziesięciokrotne zwiększenie udziałów w rynku. Będzie następować konwersja produktów, które znamy od lat, poprzez zmianę i ulepszenie ich składu na wersje bez dodatków i polepszaczy, co będzie domeną dużych graczy. Nowe świeże pomysły i koncepcje produktów będą oferowane przez małe i średnie firmy oraz zwinne organizacje, a z czasem te pomysły i produkty będą przenikać do szerszego grona odbiorców. Zwiększy się też udział i dostępność produktów tradycyjnych i regionalnych, za którymi stoją prawdziwi pasjonaci i firmy rodzinne.

 

Roman Ratajczak

dsc0490-got_m.jpg

Technolog żywności, założyciel firmy Food innowacje. Tworzy innowacyjne produkty spożywcze, opracowuje nowe sposoby produkcji, przekład koncepcje marketingowe i pomysły kulinarne w aspekty technologiczne, z których powstaje realny produkt. Stworzył wiele receptur i sposobów produkcji produktów spożywczych dostępnych we Francji, Holandii, Niemczech i w Polsce. Jest również profesjonalnym szefem kuchni. W 2005 roku zajął I miejsce w Kulinarnym Pucharze Polski.

laureaci_zm.jpg

Wstecz

Patroni Medialni









Chętnie odpowiemy na Twoje pytania.
Napisz do nas.
contact